Täten kysyn sinulta yrittäjä: Tahdotko ottaa tämän Kirsi-Anneli Korhosvirtasen tuotteesi käyttäjäksi ja rakastaa häntä niin myötä- kuin vastamäessä? Tahdotko vaikka, ette ole seurustelleet ollenkaan ja tutustuneet toisiinne? Tahdotko vaikka Kirsi-Annelilla voi olla outoja tapoja ja hän saattaa käyttää muitakin tuotteita? Tiesitkö muuten, että Korhosvirtasella on joka vuosi #dödötön_doukokuu?
Uskotko että tuote-käyttäjä-suhteesta voi tulla onnellinen, vaikka tuote ja käyttäjä eivät ole tutustuneet toisiinsa ennen sitoutumista? Harva menee naimisiin tai ottaa yhteistä asuntolainaa yksien Tinder-treffien jälkeen.
Mitä tekemistä seurustelulla on tuotekehittämisen kanssa?
Käyttäjälähtöinen tuotekehitys, käyttäjäkeskeinen suunnittelu, käyttäjäkokemus, palvelumuotoilu. Kaikki hienoja termejä, jotka ovat nyt muodissa. Eivätkä ne aivan turhan takia muodissa ole. Tuotekehitys on parhaimmillaan seurustelua käyttäjän kanssa ja kaikki edellä mainitut hienot termit ovat nimityksiä toimintatavoille, joissa käyttäjä otetaan entistä paremmin huomioon.
Mitä seurustellessa tehdään? Tutustutaan, ihastutaan, rakastutaan. Käydään riennoissa. Esitellään kavereille, vanhemmille ja sukulaisille. Suunnitellaan tulevaisuutta. Tehdään yhteisiä hankintoja. Nämä kaikki ovat pieniä askeleita kohti sitoutumista.
Miksi et tekisi tätä samaa tuotekehityksessä? Tutustu käyttäjään jo tuotekehityksen alkuvaiheessa. Näytä hänelle palasia ideastasi, josta jonain päivänä tulee tuote. Katsele käyttäjää ja ihaile häntä hänen omassa arjessaan. Niin tekisit seurustelukumppaninkin kanssa. Kysele ja haastattele. Jostain sivulauseesta voit saada talteen asian, jonka muistamalla yllätät hänet positiivisesti. Näytä hänelle seurustelun edetessä, että olet oppinut hänestä jotain.
Rakkautta ensisilmäyksellä!
Käyttäjäkeskeisen tuotekehityksen menetelmät ovat työkaluja, joiden avulla käyttäjään voidaan tutustua ennen kosintaa. Opitaan mistä käyttäjä tykkää. Huomataan ne moninaiset asiat, joissa käyttäjä on erilainen kuin sinä, mutta silti ihastuttava. Nostetaan tuotteesta esiin ne puolet, joista käyttäjä eniten pitää.
Onnekkasta mutta totta – tuotetta on helpompi muuttaa kuin ihmistä. Kun tuotekehityksen hoitaa käyttäjälähtöisesti alusta asti, voi käydä niin, että pian onkin jonossa liuta käyttäjiä, jotka rakastuvat tuotteeseesi. Jotenkin heistä vaan tuntuu, kuin tuote vastaisi heidän tarpeisiinsa ja toimisi heidän intuitionsa mukaansa. Eikö olekin jännä!
Ja sitten niihin käytettävyysongelmiin…
Käyttäjälähtöisessä tavassa et helpota ainoastaan käyttäjien elämää, vaan myös omaasi. Suunnitelmassasi on ihan varmasti käytettävyysongelmia. Sellaista velhoa ei olekaan, joka kerralla tempaisisi hatusta ongelmattoman käyttöliittymän. Seurustelu käyttäjän kanssa auttaa löytämään käytettävyysongelmia jo matkan varrella ja pienissä erissä. Se on nimittäin niin, että valmiimmasta tuotteesta on mahdollisuuksia löytää enemmän käytettävyysongelmia, koska käyttäjillä on enemmän mahdollisuuksia toimia. Osallistavassa tuotekehityksessä käytettävyysongelmia napsitaan yksitellen pois pikku hiljaa eivätkä ne pääse valmiiseen tuotteeseen asti.
Tuotetta ei kannata kehittää yksin peräkammarissa. Siinä käy helposti niin, että peräkammarissa jalostettu tuote ei vastaakaan ominaisuuksiltaan ihan sitä, mitä markkinoilla odotetaan. Eli rohkeasti vaan sieltä peräkammarista liikekannalle ja käyttäjien kanssa seurustelemaan! Joku päivä joku voi sitten rakastua sinunkin tuotteeseesi.