fbpx

Käytettävyystesti

Käytettävyys-sana on nousussa. Arkipuheissa se tulee vastaan jo silloin tällöin. Kaikkihan tietävät, että iPhone tappoi Nokian hyvällä käytettävyydellä.

Sinäkin voit tehdä helppokäyttöisiä tuotteita – lisäät projektiin vain ripauksen käyttäjäkeskeistä suunnittelua, esimerkiksi tällaisena pakettina:

 

Handlaamo Kolmenkimppa™

Käytettävyystesti kolmella käyttäjällä

Käytettävyystestissä tuote näytetään oikeille käyttäjille. Heitä pyydetään suorittamaan niitä tehtäviä, mihin tuote on suunniteltu. Testi dokumentoidaan videoksi ja havainnot raportoidaan tuotekehitystä varten. Testissä huomataan 99% todennäköisyydellä asioita, joita suunnittelutiimi ei olisi ikipäivänä tullut ajatelleeksi. Käyttäjä nimittäin ei ole tuotteen asiantuntija.

 

Käytettävyystesti kolmella käyttäjällä

Omasta mielestämme selkeä käyttöliittymä voi olla käyttäjälle täyttä hepreaa. Käytettävyystestin avulla pääsee käsiksi siihen, mikä käyttäjiä askarruttaa.

 

Miten käytettävyystesti auttaa yritystäsi

Helppokäyttöinen tuote parantaa myyntiä → Asiakas arvostaa, kun myyntitilanteessa keskitytään asiakkaan ongelmiin eikä myyjän tuotteeseen. Helppokäyttöinen tuote on nopeasti vilkaistu ja voidaan jatkaa puhumista asiakasta kiinnostavista asioista, kuten hänestä itsestään.

Ohjelmoijat säästävät aikaa ja vaivaa → Käytettävyystestin raportista saadaan oikea suunta kehitystyölle ja koodaaja tietää, mitä tehdä seuraavaksi. Turhia pähkäilyvaiheita jää pois.

Tuotetuen ja koulutuksen tarve vähenee → Asiakas ei mielellään maksa tuesta ja koulutuksesta. Sinä et mielellään tarjoa ilmaista tukea, jos siihen menee paljon henkilökuntasi palkallista aikaa. Oikea rohto ristiriitaan on käyttäjän huomioiminen jo suunnitteluvaiheessa – käytettävyystesti on yksi käytetyimmistä tällaisista menetelmistä.

 

Handlaamo Kolmenkimppa™ -paketin sisältö

– Käytettävyystestin suunnittelu perustuen kehitystiimin tuotteelle asettamiin tavoitteisiin
– Käyttäjän määritteleminen
– Tarvittaessa prototyypin teossa auttaminen
– Testikäyttäjien hankkiminen ja heidän palkitseminen vaivannäöstään
– Pilottitesti, jonka avulla hiotaan testin rakenne
– Salassapitosopimuksen teko testikäyttäjien kanssa
– Tutkimusvälineistö ja tutkimuspaikka
– Tallennusmateriaalin säilytys vuoden ajan
– Materiaalin dokumentointi ja analysointi
– Kuvallinen raportti käyttäjien kohtaamista ongelmista sekä kehitysehdotukset
– Raportin läpikäynti tilaajan kanssa.

Tämä kaikki sisältyy Handlaamo Oy:n veloittamaan hintaan 2 870 euroa + alv.. Yritykseltäsi tarvitaan vain riittävät aloitustiedot testin suunnittelun käynnistämiseksi.

Voit tilata täyttämällä tämän lomakkeen. Tai jatka lukemista, jos kaipaat lisätietoja.

 

Miksi käyttäjäkeskeinen suunnittelu maksaa itsensä monin verroin takaisin?

1. Asiakkaasi arvostaa käyttäjäkeskeistä lähestymistapaa. Kun korostat neuvotteluissa sitä, että käyttäjät tullaan ottamaan tavallista enemmän huomioon kehityksessä, saat ostajassa aikaan tämän reaktion: ”Perskules, sehän on kiinnostunut meidän firmasta ihan rivityöntekijää myöten”.

2. Ongelmien korjaaminen on sitä kalliimpaa, mitä myöhäisemmäksi se menee. Korjaamalla käytettävyystestissä havaitut ongelmat jo tuotekehityksen aikana säästät kalliita ohjelmointitunteja, jotka lankeaisivat julkaisun jälkeen.

3. Havainnot auttavat kehittäjiä keskittymään olennaiseen ja projektista jää pois turhaa työtä, jolla ei ole merkitystä käyttäjälle.

4. Käytettävyystestin tuloksista saa oikean käyttäjän kokemuksia, joita voi käyttää markkinoinnin tukena.

5. Käyttäjien koulutukseen ei tarvitse käyttää niin paljoa resursseja.

6. Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on edelleen valtaosalle yrityksistä uusi asia, joten käyttäjään panostamalla voit erottua massasta ja saada lisämyyntiä.

7. Tehdyt havainnot ovat takaraivossa seuraavaa projektia tehdessä, joten yrityksesi muutkin tuotteet kehittyvät koko ajan.

8. Ajattele käytettävyystutkimuksen alle kolmen tonnin kustannusta. Se on vain noin 60 tuntia hyvän koodaajan työkustannusta. Olisi suorastaan ihme, jos tuota työmäärää ei säästettäisi jälkikäteen koituvista korjaustarpeista. Lisäksi jälkikäteen tehtävissä korjauksissa on sekin ongelma, että ne hämmentävät käyttäjiä, joilla tuote on jo käytössä.

 

Tilaaminen

Soita minulle numeroon 040-142 4257 tai laita tomas.luoma(at)handlaamo.fi -osoitteeseen sähköpostia. Lupaan palata viimeistään seuraavana arkipäivänä asiaan, jos et saanut minua heti kiinni. Helpointa on täyttää alla oleva lomake niin otan sinuun yhteyttä.

Handlaamo Kolmenkimpan™ hinta on vain 2 870 euroa + alv. ja Handlaamo Oy:n palveluilla on aina takuu: Jos et ole tyytyväinen saamaasi palveluun, saat rahasi takaisin. Kerrot vain, mikä mättää, että voin ottaa huonosta kokemuksestasi opiksi. Riski on olematon, joten tee hyvin ja täytä tilauslomake.

 

Kuka sinua palvelee

Olen Tomas Luoma, kansainvälisen kaupan tradenomi ja vuorovaikutteisen teknologian maisteri. Eli kapitalisti ja humanisti samassa paketissa. Tästä persoonallisuushäiriöstä huolimatta olen ihan mukava tyyppi.

 

Tomas Luoma

Tomas Luoma, käytettävyystutkija
Puh. 040-142 4257
tomas.luoma(at)handlaamo.fi

 

 

 

Handlaamo Oy
Y-tunnus: 2909172-7

Handlaamo Oy Logo