Verkkokaupan kehittämisen vaiheet

Verkkokauppa on siitä jännä, että asiakkaat voivat olla mistä vain. Asiakkaiden näkökulmasta taasen on jännä, että parilla klikkauksella voi siirtyä kaupasta toiseen. Miten verkkokauppias voi palvella asiakkaitaan paremmin ajassa, jolloin ihmiset ovat erittäin kärsimättömiä?

Tämä teksti on suunnattu pienehköille yrityksille, joilla ei ole kymmeniä tai satoja tuhansia euroja laittaa heti verkkokauppansa kehitykseen. On selvää, että pienemmillä resursseilla on otettava harkittuja pieniä askeleita ja annettava askeleiden välissä vähän kassan karttua. Jaan verkkokaupan kehittämisen 6 vaiheeseen. Isompia yrityksiä kiinnostavat asiat alkavat suunnilleen kohdasta 4.

 

Vaihe 1. Verkkokaupan perusasiat kuntoon

Koska sinulla ei ole pohjaton markkinointikassa, otat käyttöön jonkin valmiin verkkokauppaohjelman. Näitä ovat esimerkiksi Vilkas, MyCashflow ja WooCommerce. Googlaamalla löytyy muitakin. Valmiit ohjelmat rajoittavat valinnanvaraa, mutta ovat riittävän hyviä alkuun pääsemiseen.

Huolehdi että kaupassasi on useita maksutapoja ja että ulkoinen olemus on ryhdikäs. Esimerkiksi Checkoutin kautta saat melko kattavan valikoiman maksutapoja. Verkkopankki- ja luottokorttimaksut ainakin pitää mahdollistaa. Laskulla maksaminen on erittäin kannustavaa asiakkaan näkökulmasta, mutta pohdi onko itselläsi alkuvaiheessa varaa ottaa riskiä, että asiakas ei maksakaan. Tämä riippuu varmasti tuotekategorioista ja yrityksesi taloustilanteesta. Pidemmällä aikavälillä ajateltuna laskulla maksaminen on kuitenkin ehdottomasti positiivinen signaali käyttäjien suuntaan.

Ulkoasussa ei kannata alkuun tavoitella erikoisuutta vaan simppeli asettelu on yleensä toimiva: valikkorivi ylös, ostoskori oikeaan yläkulmaan ja pääsisältö tuotteita täyteen. Valmis ohjelma hoitaa asettelun asialliseksi, mutta kuvakokojen ja tuotteiden nimien kanssa on helppo saada asettelu sekaisin. Pyri siis mieluummin tähän…

Verkkokaupan asettelu

… kuin tähän.

Verkkokaupan seonnnut asettelu

Verkkokaupan päivittäminen on helpointa tehdä tietokoneella, mutta muista koko ajan tarkistaa, miltä kauppa näyttää kännykälläsi ja/tai tabletillasi.

Seuraavaksi alat markkinoida sivustoasi, joten huolehdi jo tässä ensimmäisessä vaiheessa, että osoitteesi on lyhyt ja ytimekäs. Ei näin: www.jartsanjapertsankitarakauppa.fi/verkkokauppa vaan näin: www.kitarakauppa.fi. Jos kukaan ei jaksa kirjoittaa www-osoitettasi, niin kaikki painettu markkinointi menee sen osalta hukkaan. Pakuovelle.com on suosikkini, koska se kertoo lyhykäisyydessään koko puljun liikeidean ja asiakkaan saaman hyödyn.

 

Vaihe 2. Markkinoi ja mahdollista verkkokauppasi löydettävyys

Heivaa kaikki vanhat painetut markkinointimateriaalit roskikseen ja muista sisällyttää uusi www-osoitteesi aina kaikkeen uuteen markkinointiin. Jos sinulla on kivijalkakauppa, niin mieti, miten saat kannustettua asiakkaasi menemään myös verkkokauppaan. Jaa esitteitä, korosta hyötyjä (olemme auki 24/7), keksi jokin kilpailu tai anna alennuskoodeja.

Lisäksi tarvitset muitakin asiakkaita kuin kivijalkakaupassa asioineet. Linkin jakaminen omille Facebook-kavereille kannattaa tehdä, mutta se ei pitkälle riitä. Hyvin suurella todennäköisyydellä tarvitset maksettua internet-mainontaa. Googlen hakukonemainonnalla yhden kävijän hinta alkaa nykyään n. 50 sentistä. Facebook-mainonnalla saat kävijän ehkä jo 10 sentillä. Vaikka hintaero on suuri, molemmilla on puolensa ja niitä on helppo käyttää. Kukkaro ei tule kipeäksi, koska voit määrittää, että markkinointiin käytetään vaikka vain 5 euroa päivässä.

Maksetun mainonnan lisäksi sinun tulee varmistaa, että sivustosi miellyttää Googlen robottia. Tätä kutsutaan hakukoneoptimoinniksi (Search Engine Optimization). Tekemällä hakukoneoptimointia parannat sivuston sijaintia Googlen hakutuloksissa. Mitä korkeammalta sivustosi löytyy aiheeseen liittyvillä hakusanoilla, sitä enemmän saat ilmaista liikennettä hakukoneen kautta.

Hakukoneoptimoinnin keinoja ovat mm.:

– sivuotsikoiden täydentäminen oikeilla asiasanoilla

Jos sivuston otsikko selaimessa on vain ”Kitarakauppa – Etusivu”, siinä ei ole Googlelle paljoa mielenkiintoa. Kokeile muuttaa se esimerkiksi tällaiseksi: ”Kitarakauppa verkossa – Yamaha, Ibanez, Gibson, Landola, Fender. Kitarat, vahvistimet ja efektit.” Samanlainen täydennys pitäisi tehdä sitten joka ikiselle sivulle, mitä sivustollasi on.

– tiedon säännöllinen päivittäminen

Google arvostaa sitä, jos sivustosi vaikuttaa olevan ajan tasalla. Siksi olisi hyvä päivittää tietoa säännöllisesti. Blogin pitäminen on yksi erinomainen tapa tuottaa säännöllisesi uutta sisältöä. Onko kauppasi aiheesta mahdollista keksiä säännöllisesti kirjoitettavaa blogiin. Jos on, sisältöä kannattaa ehdottomasti tuottaa.

– linkkien saaminen muilta sivustoilta

Jos omaan kauppaasi linkitetään muilla sivuilla, Google ajattelee, että ”tuossapa arvostettava sivusto, kun muutkin jakavat linkkiä”. Onko piirissäsi sivustoja, joilla kauppasi linkin oleminen olisi loogista? Tavaran toimittajasi varmasti listaavat jälleenmyyjiä, alallasi on ehkä jokin etujärjestö tai himoharrastajat ovat perustaneet oman yhteisön. Ota näihin tahoihin yhteyttä ja pyydä linkittämään sivustosi. Mitä enemmän linkittäjällä on kävijöitä, sitä uskottavammaksi Google tulkitsee sinun sivustosi.

– synonyymien käyttö sisällössä

Huolehdi että sivustollasi puhutaan aihepiiristä kaikilla niillä sanoilla, mitä käyttäjätkin todennäköisesti käyttävät. Esimerkiksi alkoholivalistusta tarjoavan sivuston ei kannata puhua jatkuvasti vain alkoholista, vaan käyttää myös sanoja kännääminen, juopottelu, kalsarikännit, pussikalja, humala, ja kaikenlaisia väännöksiä aiheesta. Silloin avunhakija löytää sivustolle hakukoneen kautta helpommin.

Hakukoneoptimoinnin tapoja on pitkä liuta muitakin, mutta tuossa muutama helppo ja olennainen. Kannattaa tehdä myös google haku tästä aiheesta, koska siitä löytyy muitakin blogikirjoituksia säkkitolkulla.

 

Vaihe 3. Mahdollista verkkokaupan kehittäminen

Tämä on niin yksinkertainen asia, että olisi jo oikeastaan ennen kohtaa 2, mutta koska kaupassa on kyse myynnistä ja markkinoinnista, niin pistettiin se ensin alulle.

Kehittämisen mahdollistamisella tarkoitan nyt tavoitteiden asettamista ja seurantaa. Miten voisit kehittää kauppaasi, jos ei sinulla ole tavoitetta. Tässä esimerkkejä:
– vähintään yksi kauppa per päivä
– 10 000 euroa myyntiä per kuukausi
– tavarantoimittajan ykköskumppani
– alan suositelluin verkkokauppa
– kivijalkakaupan tilantarpeen pienentäminen puolella

Olipa tavoite mikä tahansa, siihen vaikuttavien asioiden mittaaminen on verkkokaupassa paljon helpompaa kuin kivijalassa. Käytännössä kaikki, mitä käyttäjät tekevät, jää jonnekin talteen. Mielikuvitus on siis ainoa rajoittava tekijä siinä, mitä voit mitata. Ennen kuin mielikuvitus on alkanut lentää, asenna kuitenkin ilmainen Google Analytics -seuranta sivustollesi. Sen keräämästä kävijäseurantatiedosta selviää jo yllättävän paljon.

Jos haluat esimerkiksi pyytää tavarantoimittajaltasi 1 000 euroa tukea markkinointiin, se voi olla yllättävänkin helppoa, kun voit seurantatiedoista osoittaa, että tonnilla saat 2 000 kävijää -> kävijöistä joka sadas ostaa -> toimittajasi tuotetta myydään siis 20 kpl. Jos kyseessä on vaikkapa kitara, jossa on 200 euroa katetta, niin tonnilla tehdään 4 000 euroa katetta. Ja säästit vielä itse 1 000 mainosrahaa.

Luo siis mitattavat tavoitteet ja anna mielikuvituksesi laukata sen suhteen, mitä haluaisit nettisurffailijoista tietää.

 

Vaihe 4. Ala kehittää verkkokaupan käytettävyyttä

Kun markkinointi ja hakukonelöydettävyys ovat sillä tasolla, että kävijöitä on satoja päivittäin, näiden käyttäjien parempi palveleminen alkaa olla jo merkityksellistä. Jos kävijöitä on toistaiseksi vähemmän kuin 100 päivässä, palaa kohtaan 2. Äläkä suinkaan lopeta markkinointia, vaikka kävijöitä olisikin 100. Se on riittävä määrä järkeviin käytettävyysanalyyseihin, mutta ei vielä mitään verrattuna kilpailijoihisi.

Käytettävyys on tavallaan psykologiaa. Kävijöillä on tietyt ennakko-odotukset, miten he etenevät asiassaan ja sivuston olisi hyvä myötäillä näitä odotuksia ja vahvistaa kävijöiden halua ostaa.

Tuntemalla käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteet, voit itsekin arvioida sivustosi käytettävyyttä käyttäjän näkökulmasta. Alan gurut, mm. Jakob Nielsen ja Don Norman, ovat löytäneet tietyt nyrkkisäännöt, joiden pitää toteutua helppokäyttöisessä tuotteessa. Käytettävyyttä voi kuitenkin olla vaikea arvioida, koska olet itse niin sisällä verkkokauppasi maailmassa.

Parhaiten käyttäjien maailmaan päästään käytettävyystestien avulla. Käytettävyystestissä oikea käyttäjä, jolle verkkokauppa ei ole tuttu, käyttää sivustoa ja suorittaa siellä erilaisia tehtäviä. Käyttäjää pyydetään samalla ajattelemaan ääneen ja tämä testikäyttö tallennetaan, dokumentoidaan, analysoidaan ja raportoidaan. Käytettävyystestin tulos pystyy lähes aina yllättämään suunnittelijan, että ”ajatteleeko käyttäjä todella noin”. Ne jotka pääsevät käsiksi tuohon käyttäjän ajatusmaailmaan, saavat mittavan etumatkan kilpailijoihin.

Käytettävyyttä parantamalla voidaan nostaa merkittävästi verkkokaupan konversiota. Konversio on tärkein mittari – se tarkoittaa ostajien prosenttiosuutta kokonaiskävijämäärästä. Samalla hyvä käytettävyys voi aiheuttaa muita positiivisia lieveilmiöitä, kuten asiakaspalveluun tulevien aikaa vievien puheluiden vähenemistä, kävijöiden halua suositella kauppaa muillekin ja tuotepalautusten määrän pienenemistä.

 

Vaihe 5. Palaa perusasioihin

1-kohdassa jouduit tekemään monia kompromisseja, koska kaikkeen ei ole heti varaa. Nyt kun kauppa on alkanut pyörimään mukavasti, voit ottaa muutaman lisäasian haltuun perusosastolta:
– täydennä maksu- ja toimitustapavalikoimaa
– käytä graafista suunnittelijaa verkkokaupan ulkoasun hiomiseen (ei kuitenkaan 4-kohdassa kehitetyn käytettävyyden kustannuksella)
– hanki lisää ammattilaisen ottamia kuvia tuotteista
– mieti jopa, voisiko sinulle räätälöity kauppa olla ajankohtaista hankkia, vaikka se maksaakin moninkertaisesti valmiskauppapohjaan verrattuna

 

Vaihe 6. Testaa, testaa, testaa

Nyt kun käytettävyys ja ulkoasu ovat pääosin kunnossa, päästään mielenkiintoiseen maailmaan. Kävijöitä on sen verran, että erilaisilla testeillä voidaan saavuttaa luotettavia tuloksia.

Tärkein testitapa on A/B-testi. Nimi tulee siitä, että testataan johonkin asiaan vaihtoehtoa A ja B. Verkkosivusto voidaan asettaa näyttämään molempia vaihtoehtoja eri kävijöille ja analysoimaan omistajan puolesta, kumpi johtaa parempiin tuloksiin. Voittaja otetaan pysyvästi käyttöön ja mietitään taas uusi asia, jota testataan. Yllättävän pienetkin muutokset voivat vaikuttaa tuloksiin satoja prosentteja. Tässä ideoita, mitä A/B-testi voi käytännössä tarkoittaa:
– kumpi toimii paremmin napissa: ”osta” vai ”lisää ostoskoriin”
– kumpi toimii paremmin: koko tilausprosessi yhdellä sivulla vai sivu per vaihe (ostoskorin sisältö, tilaajan tiedot, toimitustavan valinta, maksutavan valinta, maksu, vahvistus)
– kumpi toimii paremmin: sininen vai punainen painike
– kumpi toimii paremmin: 100-sanainen tuotesivu vai 300-sanainen
– kumpi toimii paremmin: takuun mainitseminen tuotesivun alussa vai lopussa

Näitä voi keksiä loputtomiin, mutta sitä kannattaa myös tehdä tiettyyn pisteeseen asti, koska pienet asiat voivat vaikuttaa yllättävän paljon.

 

Yhteenveto verkkokaupan kehitysvaiheista

Yllä siis käytiin läpi 6 vaihetta verkkokaupan kehittämisessä. Vaiheen 4 jälkeen alat olla jo aika hyvällä mallilla ja vaihe 6 on sitten jo erittäin hienotarkkaa optimointia. Tuota optimointiakin kuitenkin tehdään jo paljon. Tyhjennäpä joskus selaimesi välimuisti, niin saatat huomata, että jokin usein vierailemistasi sivustoista näyttääkin erilaiselta kuin eilen. Välimuistin tyhjentämisen jälkeen nimittäin sivusto luulee sinut uudeksi kävijäksi ja saattaa testata sinulla jotain uutta juttua.

Parhaimmillaan verkkokauppa toimii niin, että pystyt ennakoimaan paljonko yksi kävijöiden hankkimiseen käytetty euro tuo sinulle lisää myyntiä. Ajattelepa, että voit omalla pienellä säädöllä päättää tehdä enemmän myyntiä silloin, kun sukulainen on auttamassa pakettien postittamisessa. Toisaalta, valitettavasti hyvään iskuun kehitetty kauppa ei kuitenkaan toimi niin, että voit päättää pitää kahden viikon loman jättämällä mainostamatta, koska yllämainituilla konsteilla kauppaa tulee kyllä luonnollisestikin.

 

Tässä vielä prosessi tiivistettynä:

1. Perusasiat kuntoon eli ryhdikäs ja selkeä ulkoasu, riittävästi maksutapoja sekä hyvä sivun osoite
2. Markkinoi ja mahdollista verkkokauppasi löydettävyys eli Google- ja Facebook kokeiluun ja hakukoneoptimoinnin perusteet kuntoon
3. Mahdollista kehittäminen eli luo mitattavat tavoitteet ja aseta kävijäseuranta päälle
4. Ala kehittää käytettävyyttä eli poista niitä pieniä epäselvyyttä aiheuttavia esteitä, jotka mietityttävät käyttäjää
5. Palaa perusasioihin eli käytä rahaa niihin asioihin, mistä jouduit alussa säästämään
6. Testaa, testaa, testaa eli kokeile pienissä ja suurissa asioissa eri vaihtoehtoja ja seuraa, miten ne johtavat ostokseen.

Jokaisen vaiheen voi tehdä paljon perusteellisemminkin kuin olen tässä kuvannut. Olisikin fiksua ottaa tavaksi kehittää verkkokauppaa säännöllisesti, koska se ei ole koskaan valmis. Listaa voi mennä läpi vuosittain ja tekniikan kehittyessä tulee myös uusia asioita, joihin pitää perehtyä pysyäkseen mukana kilpailussa.

P.S. Kaikkea ei ole pakko hoitaa itse. Apua voi pyytää vaikkapa Handlaamolta.