Teknisten sovellusten kanssa on usein monenlaisia ongelmia, mutta käyttäjät eivät aina
hahmota, mitkä niistä ovat käytettävyysongelmia. Jaottelen tässä esimerkin vuoksi
ongelmat kahteen luokkaan: käytettävyysongelma ja tekninen ongelma.
Olipa kerran tekstinkäsittelyohjelma. Sellaisella kirjoitetaan tekstiä, muokataan sen
ulkoasua, tallennellaan eri tiedostomuotoihin ja tulostellaan tuotoksia.
Kimmo Käyttäjä on nyt kirjoittanut tunteen palon vallassa hienon vetoomuksen aiheesta
”kuinka saat tupakan tumpit paremmin osumaan tuhkakuppiin”. Käyttäjä haluaisi tulostaa
tekstinsä ja viedä sen taloyhtiön aulaan näkyvälle paikalle.
Tekninen ongelma
Teknisestä ongelmasta on kyse silloin, kun Käyttäjä painaa Tulosta-nappia, mutta mitään
ei tapahdu. Kyse voi olla vaikka siitä, että napin taakse ei koskaan ole koodattukaan
mitään toimintaa tai tulostimen asetuksissa on häikkää.
Käytettävyysongelma
Käytettävyysongelmasta on kyse silloin, kun Käyttäjä on 99,9-prosenttisen varma, että
tällaisesta tekstinkäsittelyohjelmasta pystyy tulostamaan, mutta ei millään löydä
tulostustoimintoa, vaikka selailee valikoita edestakaisin jo kolmatta kertaa. Ehkä
jossain valikossa lukee ”Printtaa”, mutta Käyttäjä ei ole kielimiehiä, ja toiminto jää siksi huomaamatta.
Molemmat ongelmat varmasti kihelmöivät hermonystyröissä, kun ärsyttää valmiiksi jo ne
tupakan tumpitkin. Jälkimmäinen ongelma on kuitenkin se, minkä ratkaisemiseen Handlaamo
Oy on keskittynyt. Kenenkään ei tarvitse osata arvata, minkälaisia ongelmia käyttäjät
kohtaavat, koska asiaa voidaan tutkia jo tuotekehityksen aikana. Mitä aikaisemmin –
sitä parempi.