Hyvä käytettävyys on arvokasta. Siksi tarjoan sinulle käyttäjäkeskeistä suunnittelua myös kokonaisvaltaisena pakettina. Käyttäjä voidaan huomioida eri tavoin tuotekehityksen eri vaiheissa ja Handlaamo Helahoidon™ tarkoitus on tuoda tuotekehitystiimin tietoon käyttäjän tarpeet oikea-aikaisesti ja kuhunkin tilanteeseen sopivalla kustannustehokkaalla tavalla.
Handlaamo Helahoito™
Käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi
Tuotekehitysprojektisi näyttää ehkä tältä:
Tai tältä:
Tai tältä:
Tai jopa tältä:
Ei ole väliä, miten etenet tuotekehityksessä. Kaikissa prosessimalleissa on tilaa käyttäjän huomioimiselle. Handlaamo Helahoidossa™ käyttäjänäkökulma tuodaan projektiin hyödyntämällä käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä, joita ovat esimerkiksi:
Käytettävyysmäärittely
Kun tuotetta aletaan tehdä, se yleensä perustuu jonkinlaiseen määrittelyyn, mitä ominaisuuksia tuotteessa pitäisi olla. Tämän ei pidä perustua kehittäjätiimin omaan perskutinaan. Jo alkuvaiheessa määritellään, kenelle tuotetta ollaan tekemässä ja käytettävyysmäärittelyssä tutkitaan tätä kohderyhmää ja heidän odotuksiaan. Määrittelyssä pitää kuitenkin muistaa, että aina käyttäjät eivät tiedä, mitä haluavat. Siksi olennaisessa osassa on analyyttinen lähestymistapa sekä havainnointi. Kannattaa muistaa autotehtailija Henry Fordin tunnetut sanat: ”Jos olisin kysynyt, mitä ihmiset haluavat, he olisivat toivoneet nopeampia hevosia”.
Käytettävyysanalyysi
Käytettävyysanalyysissä tuote tai prototyyppi käydään pilkuntarkasti läpi hyödyntäen helppokäyttöisen suunnittelun nyrkkisääntöjä.
Käytettävyystesti
Käytettävyystestissä tuote näytetään oikeille käyttäjille. Heitä pyydetään suorittamaan niitä tehtäviä, mihin tuote on suunniteltu. Testi dokumentoidaan videoksi ja havainnot raportoidaan tuotekehitystä varten. Testissä huomataan 99% todennäköisyydellä asioita, joita suunnittelutiimi ei olisi ikipäivänä tullut ajatelleeksi.
Prototyypit
Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, prototyyppi kertoo enemmän kuin miljoona sanaa. Projektin ei tarvitse olla kovin pitkällä, kun tuotteesta voidaan jo laatia ensimmäisiä prototyyppejä. Ja tässä kohtaa tarkoitan erittäin alkeellisia prototyyppejä. Mitä alkeellisemman prototyypin kanssa mennään ensimmäistä kertaa käyttäjän luo, sitä enemmän säästetään kallista kehitystyötä. Prototyypin avulla voidaan selvittää käytettävyysongelmia jo ennen kuin tuotantokoneet ovat rullanneet sekuntiakaan tai koodari hiplannut näppäintäkään.
Tuotekehityspalavereihin osallistuminen
Viestintä on tärkeässä roolissa, kun puhutaan käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta. Oma roolini on olla tulkkina kehitystiimin ja käyttäjän välissä. Hyödynnän kaupallista taustaani kaivaessani tuotteesta ansaintalogiikan esiin ja pyrin aina palvelemaan tiimin kaupallisia tavoitteita. Keskustelemalla löydetään kuhunkin tilanteeseen kustannustehokkain käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmä. Välillä tarvitaan jokin tieto lähes heti, ja välillä on aikaa tutkia käyttäjiä tarkemmin.
Tarpeen mukaan hyödynnän myös muita käyttäjätiedon hankkimisen ja jalostamisen menetelmiä, kuten persoonia, web-analytiikkaa, kyselyitä ja fokusryhmiä. Ihanteellisessa käyttäjäkeskeisen suunnittelun mukaisessa prosessissa tuotetta kehitetään näin:
Miksi Handlaamo Helahoito?
Oletko ehkä startup-yrittäjä ja sinulla on ajatus maailmaa mullistavasta uudesta tuotteesta tai sovelluksesta. Tai olet siirtämässä verkkokauppasi halpisalustalta raskaaseen sarjaan. Isot ponnistelut voivat jäädä torsoksi, jos käyttäjänäkökulma on hukassa. Sinä et tiedä paljoa käyttäjästä enkä liioin minäkään. Siksi kannattaa hyödyntää keinoja, joilla käyttäjätieto on haalittavissa.
Tilaaminen
Kun tilaat Handlaamo Helahoidon™ hintaan 10 900 euroa + alv., käyn kanssasi projektin läpi ja pohdimme yhdessä parhaat kohdat eri toimenpiteille. Jos aiot panostaa projektiisi kunnolla, et voi millään tehdä sitä ilman käyttäjänäkökulmaa. Maailmassa ja varsinkin insinöörisuomessa on jo riittävästi tuotteita, joissa idea on ihan hyvä, mutta käyttäjät eivät koskaan innostuneet.
Handlaamo Helahoidossa™ saat:
– käytettävyysmäärittelyn
– kaksi käytettävyystestiä
– prototyyppien valmistuksen
– käyttöliittymän asiantuntija-analyysin
– osallistumisen viiteen tuotekehityspalaveriin ja tietenkin käytettävyysasiantuntijan tavoitettavuuden puhelimella ja sähköpostilla
– persoonia, web-analytiikkaa, kyselyitä ja fokusryhmien toteutusta tilanteen mukaan
Täytä yhteystietosi alla olevalle lomakkeelle, niin soitan sinulle viimeistään seuraavana työpäivänä ja käydään läpi tarkemmin, miten projektissa edetään. Lomakkeen alta löydät vielä lisätietoa käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta.
Miksi käyttäjäkeskeinen suunnittelu maksaa itsensä monin verroin takaisin?
1. Asiakkaasi arvostaa käyttäjäkeskeistä lähestymistapaa. Kun korostat neuvotteluissa sitä, että käyttäjät tullaan ottamaan tavallista enemmän huomioon kehityksessä, saat ostajassa aikaan tämän reaktion: ”Perskules, sehän on kiinnostunut meidän firmasta ihan rivityöntekijää myöten”.
2. Ongelmien korjaaminen on sitä kalliimpaa, mitä myöhäisemmäksi se menee. Korjaamalla käytettävyystestissä havaitut ongelmat jo tuotekehityksen aikana säästät kalliita ohjelmointitunteja, jotka lankeaisivat julkaisun jälkeen.
3. Havainnot auttavat kehittäjiä keskittymään olennaiseen ja projektista jää pois turhaa työtä, jolla ei ole merkitystä käyttäjälle.
4. Käytettävyystestin tuloksista saa oikean käyttäjän kokemuksia, joita voi käyttää markkinoinnin tukena.
5. Käyttäjien koulutukseen ei tarvitse käyttää niin paljoa resursseja.
6. Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on edelleen valtaosalle yrityksistä uusi asia, joten käyttäjään panostamalla voit erottua massasta ja saada lisämyyntiä.
7. Tehdyt havainnot ovat takaraivossa seuraavaa projektia tehdessä, joten yrityksesi muutkin tuotteet kehittyvät koko ajan.
Tilaa Handlaamo Helahoito™
Soita minulle numeroon 040-142 4257 tai laita tomas.luoma(at)handlaamo.fi -osoitteeseen sähköpostia. Lupaan palata viimeistään seuraavana arkipäivänä asiaan, jos et saanut minua heti kiinni. Helpointa on täyttää alla oleva lomake niin otan sinuun yhteyttä.
Handlaamo Helahoidon™ hinta on vain 10 900 euroa + alv.. Laskutan sinua 2 000 euron palasissa ja saat viimeisen erän takaisin, jos tulee kesken projektin olo, että käyttäjäkeskeisyyttä on tehty tarpeeksi. Tämän rahat takaisin takuun ehtona on vain, että kerrot, mikä mättää, että voin ottaa huonosta kokemuksestasi opiksi. Riski on olematon, joten tee hyvin ja täytä tilauslomake.
Kuka sinua palvelee
Olen Tomas Luoma, kansainvälisen kaupan tradenomi ja vuorovaikutteisen teknologian maisteri. Eli kapitalisti ja humanisti samassa paketissa. Tästä persoonallisuushäiriöstä huolimatta olen ihan mukava tyyppi.
Tomas Luoma. käytettävyystutkija
Puh. 040-142 4257
tomas.luoma(at)handlaamo.fi
Handlaamo Oy
Y-tunnus 2909172-7