Klapikone silpoo käden – käytettävyys ja turvallisuus

Käytettävyys ja turvallisuus saattavat olla joskus ristiriidassa. Tämä ilmenee esimerkiksi tilanteissa, joissa vaaditaan käyttäjältä tunnistautumista. Verkkokauppaostosten maksamisen voisi tehdä helpommaksikin, mutta toisessa vaakakupissa on käyttäjän rahojen turvallisuus. Kuinka mielelläsi annat lompakkosi kasvottomalle kolmannelle taholle, että ”hoidappa sinä maksaminen”? Käyttöliittymään kannattaa siis tehdä muutama turvallisuuden tunnetta lisäävä mutka, vaikka käytettävyys kärsiikin.

Yllä mainittu turvallisuuden ja käytettävyyden ristiriita on vielä mukava ongelma seuraavaan verrattuna. Nimittäin klapikoneet silpovat 30 kättä Suomessa vuosittain.

 

Klapikone, käsimuhennos ja käytettävyys

Klapikoneiden hyvään osumaprosenttiin on Tampereen yliopistollisen sairaalan mukaan kolme keskeistä syytä. Näistä viimeinen on tuttu käytettävyystutkijoille, jotka ovat edes joskus vaivautuneet oikeille työpaikoille.

Klapikoneturmien aiheuttajat

Tampereen yliopistollinen sairaala on selvittänyt potilailta klapikoneonnettomuuksien syitä. Kuva: Yle

 

Käyttäjä ohittaa suojamekanismit. Tällaiset vippaskonstit ovat yllättävän yleinen löydös, joihin yleensä pääsee käsiksi toteuttamalla kenttätutkimusta. Käytettävyystutkijan tai tuotekehittäjän kannattaa jalkautua tuotteen käyttäjän todelliseen käyttöpaikkaan.

Hyvin usein turvallisiksi tehdyt laitteet ovat käyttäjien mielestä liian hitaita ja näin niiden käytettävyys kärsii. Hitautta aiheuttavat ongelmat ohittaakseen käyttäjät teippailevat nappeja pohjaan, värkkäilevät rautalankavirityksiä kahvoihin, pönkäävät palikoita polkimiin ja hämäävät erilaisia antureita. Nopea työntekijä kun saa enemmän kiitosta kuin hidas.

Kun tuotekehittäjä löytää tällaisia vippaskonsteja, hän saa etumatkaa muihin valmistajiin nähden. Turvallisuusvaatimukset, todellinen käyttötilanne ja käyttäjien taipumus rikkoa sääntöjä ovat tietoa, jonka avulla voidaan kehittää uusi turvallisempi vaihtoehto.

Kukaan työnjohtaja ei halua yhtäkään alamaistansa ennenaikaiselle eläkkeelle, mutta kun kiire ja turvallisuus asettuvat vastakkain, johtohemmo joutuu vaikean moraalisen tilanteen eteen. Tarjoapa tuohon tilanteeseen sekä turvallinen että nopea työkalu, niin kaupanteko on helppoa.

 

Yhteenveto turvallisuuden ja käytettävyyden ristiriidasta

Joskus on turvallisuuden nimissä järkevää tehdä hieman käytettävyyttäkin haittaavia elementtejä tuotteisiin. Näistä turvaelementeistäkin voidaan kuitenkin tehdä helppokäyttöisiä. Tärkeä avainsana siihen on kenttätutkimus. Jalkautuminen tuotteen oikeaan käyttöpaikkaan auttaa hahmottamaan mahdollisuudet, miten käyttäjää voitaisiin auttaa sekä helposti että turvallisesti.

 

 

Tässä vielä mielenkiintoinen vakuutusyhtiö If:n artikkeli aiheesta. Siellä muun muassa ihmetellään, mistä ilmestyy mystinen kolmas käsi klapikoneen käyttöön. Nimittäin klapikone ei toimi, jolleivät käyttäjän molemmat kädet ole kahvoilla, jotka ovat turvallisesti poissa terän tieltä.

 

*** Jaksoit lukea tänne asti, kiitos! Ehkä joku muukin jaksaisi - jaa Facebookissa tai Twitterissä: ***