7 esimerkkiä käyttäjäkeskeisen suunnittelun tuottavuudesta

Tein aikoinaan graduni siitä, millaisia perusteita käyttäjäkeskeisen suunnittelun puolesta voidaan käyttää. Löysinkin maailmalta kirjallisuutta käyttäjäkeskeisen suunnittelun tuottavuudesta. Plagioin nyt sitten itseäni ja kerron muutaman näistä esimerkeistä tässä blogissa. Esimerkit ovat vanhoja, mutta kuten murha, hyvä käytettävyyskään ei vanhene koskaan. Tuskin olet kymmenen vuoden päästä pahoillasi, että tuli aikoinaan tehtyä taloudellisesti hyvä projekti ja tarjottua käyttäjille hyvää käytettävyyttä.

1. Israel Aircraft kokeili käyttäjäkeskeistä suunnittelua tuotekehityksessään. Projektin jälkeen he arvioivat, että 27 000 dollarin panostus käyttäjäkeskeisyyteen toi säästöjä ja lisämyyntiä yhteensä 780 000 dollaria. Lähde: Bias, R. & Mayhew, D. Cost-Justifying Usability: An Update For an Internet Age. 2005.

2. Käyttäjäkeskeisyys on kultaa etenkin projektien alkuvaiheissa. Eräässä tuotekehitysprojektissa säästettiin 15 miljoonaa dollaria testausvaiheesta ja tuote saatiin lopulta markkinoille 18 kuukautta suunniteltua aiemmin. Lähde: http://www.usabilitynet.org/papers/Cost_benefits_evidence.pdf

3. Follansbeen verkkokaupalle toteutettiin yksinkertainen heuristinen arvionti* 5 000 dollarilla. Tämän jälkeen kuukausittainen myynti kasvoi keskimäärin 10 720 dollaria. Ensimmäisen vuoden tuotto oli siis jo 123 640 dollaria. Lähde: Mayhew, D. Making a Business Case for Usability: Four Real Life Stories. 2011.

4. Yhdessä projektissa keskityttiin kehittämään asiakaspalvelijoiden käyttämäää ohjelmaa. Kehitystä tehtiin vuorotellen tekemällä toistuvia käytettävyyysarvioita ja muokkauksia – eli iteroiden. Lopulta 150 000 dollarin käytettävyyspanostus tuotti 1,5 miljoonan säästöt jo ensimmäisenä käyttövuotena. Lähde: Mayhew, D. Making a Business Case for Usability: Four Real Life Stories. 2011.

5. Sun Microsystems on säästänyt 152 miljoonaa panostamalla käyttöliittymän kehitykseen n. 20 000 dollaria. Lähde Bias, R. & Mayhew, D. Cost-Justifying Usability: An Update For an Internet Age. 2005.

6. Eräs yritys halusi parantaa sisäänkirjautumisprosessia ja saavutti tällä 6 800 000 dollarin säästöt. Panostus oli vaivaiset 20 700 dollaria. Lähde: Bias, R. & Mayhew, D. Cost-Justifying Usability: An Update For an Internet Age. 2005.

7. Bay Networks kehitti omaa intranettiään. Tavoite oli pystyä ymmärtämään, miten eri ihmiset ajattelevat eri tavoin samasta asiasta. Kehitykseen panostettiin 3 miljoonaa dollaria, minkä jälkeen säästöt ovat olleet vuositttain 10 miljoonaa. Lähde: Bias, R. & Mayhew, D. Cost-Justifying Usability: An Update For an Internet Age. 2005.

(8). Bonuksena vielä yksi karu esimerkki huonosta käytettävyydestä. Eräs yritys joutui tarjoamaan käyttäjilleen tukea. Tuen kustannus oli 160 dollaria per tuote, kun myyntikate oli 70 dollaria. Takkiin tuli siis 90 dollaria jokaista myytyä tuotetta kohti. Lähde: Mayhew, D. Making a Business Case for Usability: Four Real Life Stories. 2011

Mageita juttuja. Käyttäjään panostaminen kannattaa ja aina on löydettävissä sopiva panostus projektin koon mukaan.

* Heuristinen arviointi on käyttäjäkeskeisen suunnittelun tutkimusmenetelmä, jossa asiantuntija arvioi prototyyppiä, tuotetta tai sovellusta tiettyihin suunnitteluperiaatteisiin, tarkastuslistoihin, tyylioppaisiin tai heuristiikkoihin nojaten. Heuristiikasta voisi käyttää suomennosta ”nyrkkisääntö”.

*** Jaksoit lukea tänne asti, kiitos! Ehkä joku muukin jaksaisi - jaa Facebookissa tai Twitterissä: ***