fbpx

Käyttöliittymäsuunnittelu vaatii asennemuutosta

Oletko koskaan kohdannut hankalasti käytettävää käyttöliittymää? Veikkaan että olet. Väitän että noin 100 % ihmisistä on törmännyt hankalasti käytettäviin tuotteisiin. Melkein sata prosenttia meistä on myös alkanut ratkomaan, miten MINUN mielestäni se ongelmallinen kohta pitäisi toteuttaa. Juuri siinä piilevät käytettävyyden ongelmat. Käyttöliittymäsuunnittelu etenee helposti yhden henkilön näkökulma edellä. Silloin käy niin, että käyttöliittymä on optimoitu…

Lue lisää »

Jargon ja käytettävyys – miten ne liittyvät toisiinsa?

Jargon: mukava muotisana, josta kelpaa vitsailla. Mutta meneekö vitsi vähän hukkaan, kun itse jargon-sanakin on jargonia? Tieteen termipankin mukaan jargon on erilaisten ryhmien sisällä käytettyä erityiskieltä. Esimerkiksi ammattikuntien ammattikieltä tai sosiaalisten ryhmien ns. sisäpiirin kieltä. Mitäs tekemistä käyttäjäkeskeisellä suunnittelulla on jargonin kanssa – miksi minä tätä asiaa lähden pohtimaan? Syy on tietenkin se, että hyvä…

Lue lisää »

Suomalaisen verkkokaupan tila: vaatimaton

Suomalainen verkkomaksupalveluiden tarjoaja Paytrail julkaisi viime viikolla rapotin verkkokaupan tilasta Suomessa. Tämä otettiin mediassa mukavasti vastaan ja törmäsin aiheeseen muun muassa Talouselämän ja Ylen sisällöissä. Mitä raportista saa irti, kun lukee sen käytettävyyskiikarit päässä? Tässäpä muutama keräily, ole hyvä.   Verkkokaupan tila – verkosta ostetaan edelleen vähän Yle huomioi jutussaan, että verkkokaupan osuus kaikesta kaupasta…

Lue lisää »