fbpx

Käytettävyysongelmien klassikko kummittelee edelleen

Voiko yhden napin muutos nostaa myyntiä 300 miljoonalla? Kyllä voi. Tästä legendaarisesta tapauksesta voit lukea lisää artikkelissa The $300 Million Button. Artikkeli on kohta 10 vuotta vanha ja se on niin kiinnostavasti nimetty, että luulin kaikkien jo tuntevan tämän klassikon. Ilmeisesti käytettävyysongelmien klassikko päässyt kuitenkin livahtamaan aika monelta ohi – muun muassa lippu.fi -palvelun väeltä….

Lue lisää »

Käytettävyystutkimus – lyhyt oppimäärä – osa 1/3: miksi

Tervetuloa! Tulit lukemaan tiivistä oppimäärää käytettävyystutkimuksesta. Kyseessä ei ole mikään askartele etänä– tai katso videoita -kurssi, vaan sarja blogipostauksia rakkaasta aiheesta. Käytettävyystutkimus – lyhyt oppimäärä -kurssi jakautuu kolmeen osaan: miksi, milloin ja miten. Tarkoitan käytettävyystutkimuksella tässä yhteydessä tieteenalaa ja toimintatapaa, jossa tuotteiden käyttöliittymiä tutkitaan tavoitteena minimoida käyttäjien kohtaamat käytettävyysongelmat. Käytettävyystutkimuksen yläkategoriaksi voi ajatella käyttäjäkeskeisen suunnittelun,…

Lue lisää »

Käyttöliittymäsuunnittelija on myyjä – kaksi korvaa ja yksi suu

Myyntikoulutuksissa mainitaan aina se, että me olemme oikeastaan kaikki myyjiä. Tällä halutaan tietenkin korjata käsitystä, että myyntityö olisi jotenkin kiusallista, epäseksikästä, tyrkyttävää ja ärsyttävää. On aivan totta, että me kaikki myymme: mielipiteitä kavereille, kalenteriehdotuksia puolisolle, kumpparit Facebookissa, terveysruokaa lapsille. Ei kaikkien kuitenkaan tarvitse osata ammatikseen myydä, mutta käyttöliittymäsuunnittelija ei pääse tästä pälkähästä. Miksi, jatka lukemista….

Lue lisää »