Hotjar-käyttäjän 5 ensimmäistä temppua

Jos et ole jo kuullut Hotjarista, niin nyt on viimeistään sen aika. Jos sinulla on verkkokauppa tai -sivusto, tulet jossain vaiheessa tarvitsemaan Hotjaria. Hotjar on kävijäseurannan työkalu, jonka avulla pääsee paljon syvemmälle käyttäjien maailmaan kuin yleisesti käytetyllä Google Analyticsilla. Nämä eivät sulje kuitenkaan toisiaan pois, vaan edelleenkin olen sitä mieltä, että Google Analytics on aivan pakko olla asennettuna jokaisessa verkkopalvelussa. Hotjar on sitten seuraava vaihe.

Hotjar käytettävyysongelmien etsimistyökaluna

Olen tutustunut Hotjariin reilu vuosi sitten ja voin kyllä suositella sitä kaikille verkkopalveluiden omistajille.

Mikä on Hotjar

Hotjar on digimarkkinoinnin ja käyttäjätutkimuksen työkalu, jonka avulla voit tutkia verkkopalvelusi käyttäjiä. Kun Google Analytics on hyvin tietolähtöinen, Hotjar on enemmän visuaalinen. Se kertoo kuvina ja videoina, mitä käyttäjät sivustollasi tekevät. Hotjar on itse asiassa ikään kuin köyhän miehen käytettävyystesti. Näet mitä käyttäjä tekee, mutta valitettavasti et tiedä, mitä hän ajattelee. Koska käyttäjän ajatuksista selville pääsy on olennainen osa käytettävyystestiä, testaamista ei voi korvata Hotjarin käytöllä, mutta edullisen kustannustasonsa takia (alk. 29 € / kk) Hotjar on hyvä lisä käyttäjätutkimukseen.

Hotjarin käyttöönottoon on valmistajalla itsellään hyvät ohjeet ja ohjelma myös tukee käyttäjää antamalla käyttövinkkejä ensimmäisten kirjautumisten yhteydessä, joten en puutu niihin tässä enempää.

 

Mitä voit tehdä Hotjarin avulla

Hotjar on varsin monipuolinen värkki. Sillä on peräti 8 hyvää valmista työkalua kävijöiden tutkimiseen:

Tallenna lämpökarttoja: Näet minne käyttäjät ovat klikanneet. Puhelimille, tableteille ja tietokoneille löytyy kullekin omat kuvansa, joista voit tutkia, mihin käyttäjät klikkaavat ja ovatko he itse asiassa huomanneet niitä kohtia, joihin haluaisit heidän klikkaavan.

Tallenna käyttäjävideoita: Tämä on mielestäni Hotjarin parasta antia. Katso käyttäjästä tallennettua anonyymiä videota ja näe, miten hän poikkelehtii eri sisällöissä. Huomaat, että käyttäjä ei huomaa puoliakaan tarjolla olevasta sisällöstä vaan tekee salamannopeita päätöksiä. Tietokonekäyttäjien videoissa näkyvät myös hiiren osoittimen liikkeet.

Hio ostoprosessia: Hotjar-seurannassa voit pilkkoa ostamisen eri vaiheisiin ja nähdä, missä vaiheessa putoaa minkäkin verran käyttäjiä pois. Kohdista videonauhoitukset pahimpiin ongelmakohtiin, niin saat ostoprosessin tehokkuutta parannettua.

Paranna lomakkeita: Hotjarin avulla voit selvittää sivustolla olevien lomakkeiden toimivuutta. Näet esimerkiksi, minkä kysymysten kohdalla kävijät kaikkoavat muualle.

Kerää palautetta: Hotjarilla on myös kolme valmista työkalua kävijäpalautteen keräämiseen sivustollasi. Voit tehdä yksityiskohtaisempia kyselyitä. Voit myös tehdä pieniä täsmäkysymyksiä, jotka esimerkiksi ilmaantuvat tietyssä sivustosi kohdassa, tai tarjota nopean palauteväylän, joka näkyy koko ajan sivustosi reunassa.

Värvää testikäyttäjiä: Voit myös kerätä osallistujia tarkempiin käytettävyystesteihin hyödyntämällä Hotjarin valmista värväystyökalua.

 

Muista käyttäjien tietosuoja

Hotjar kerää hyvin yksityiskohtaista tietoa, mutta se ei kerää henkilötietoja, jollei henkilö itse anna nimeään esimerkiksi testikäyttäjäksi halutessaan tai kyselyyn vastatessaan. Hotjarin oletuksena keräämät tallenteet eivät ole yhdistettävissä tiettyyn henkilöön. Kerro sivustosi evästeselosteessa nämä asiat ja että käytät Hotjaria.

 

Aloita Hotjarin käyttö tekemällä nämä 5 pikku toimenpidettä

 

1. Blokkaa itsesi pois – helppoa kuin mikä

Jos sinulla on aktiivinen sivuston kehitysvaihe meneillään, niin käyt luultavasti itse paljon omassa verkkopalvelussasi. Silloin Hotjar-tallenteiden joukkoon kerääntyy aivan turhaan omia käyntejäsi, jotka pahimmillaan johtavat sinua harhaan niitä analysoidessa.

Ilahduin positiivisesti, kuinka helppoa oman IP-osoitteen estäminen Hotjarissa on. Seuraa näitä muutamaa askelta ja pääset eroon omista käynneistäsi johtuvista tallenteista:

Hotjar oman IPn esto

1. Löydät oikeasta yläkulmasta valikon ’Settings’ ja sen alta kohdan IP Blocking. Klikkaa sitä.

 

Hotjar oman IPn esto 2

2. Yleensä joudut kaivelemaan omaa IP:täsi jostain Googlen syövereistä, mutta Hotjar on tehnyt homman puolestasi. Napin klikkaus riittää. Paina siis alareunassa kohdasta ’Block Your Own IP’.

 

 

2. Katso mitä tärkeimmistä sivuistasi näkee ensivilkaisulla

Hotjarin lämpökartoissa on olemassa muutama eri vaihtoehto, miten niitä voi tutkia. Katso seuraavat kuvat, niin tiedät, miten lämpökarttojen hyödyntämisen voi aloittaa:

1. Voit vaihtaa yläreunan vasemmanpuoleisista vaihtoehdoista katsotko tietokoneen, tabletin vai puhelimen lämpökarttoja. Keskikohdasta voit valita haluatko korostaa klikkauksia, liikettä vai vieritystä. Paina kohdasta ’Scroll’, niin näet mielenkiintoisen lämpökartan.

 

Hotjar average fold

2. Katso kohtaa ’Average fold’. Se kertoo, mihin keskimäärin eri näyttötarkkuuksia käyttävien käyttäjien ensinäkymä ulottuu. Tuon yläpuolelle pitäisi saada jotain mielenkiintoista, jos haluat että käyttäjä jatkaa tutkimuksiaan sivustollasi.

 

 

3. Optimoi sisältöä skrollausdatan perusteella

Tämä vinkki on melkein sama kuin äskeinen, mutta pienellä vivahde-erolla. Average fold -kohdan lisäksi sinun kannattaa vilkuilla vierityskuvaa aina alareunaan asti. Katso seuraavasta kuvasta miksi:

Hotjar vierityksen lämpökuva

Kun viet hiiren osoittimen kuvan päälle, näet kuinka suuri osa käyttäjistä on vierittänyt kyseiseen kohtaan asti. Tulkitse tätä niin, että dramaattisen nopea pudotus prosenteissa viestii huonosti kiinnostavasta sisällöstä. Se että prosentti pienenee tasaisesti nollaa kohti on täysin normaalia ja väistämätöntä. Esimerkiksi verkkokaupan tuotesivulla on hyvä vilkaista kuinka suuri osa käyttäjistä näkee mielestäsi tärkeimmät myyntivaltit tuotetekstissä vai jääkö suurelta osalta käyttäjistä jopa osto-painike näkemättä. Asioiden esitysjärjestystä voi kokeilla muuttaa, jos suurin osa kävijöistä ei näe olennaisimpia asioita.

 

4. Säästä aikaa, koska sitä tarvitset moneen

Et kerkeä katsomaan jokaista Hotjarin tallentamaa käyttäjävideota. Poimi katseltavaksi sellaisia tallenteita, joissa kävijä on käynyt useilla sivuilla. Jaa miksikö? Jos katsot yhden tai kahden sivun tallenteita, niistä voi olla vaikea keksiä, mikä käyttäjän tavoite on ollut. Useampien sivujen videoissa on usein enemmän mielenkiintoista havaittavaa ja voit todennäköisemmin päästä käsitykseen siitä, mitä käyttäjä oli alun perinkään tekemässä. Jos et tiedä, mitä käyttäjä yritti tehdä, et voi myöskään analysoida sitä, estikö jokin asia häntä onnistumasta. Ja pitäisikö asialle tehdä jotain.

Hotjar videotallenteiden valikoima

Neljäs sarake vasemmalta kertoo, montako sivua tallenteen käyttäjä on katsonut.

 

5. Säästä vielä enemmän aikaa

Ajansäästövinkkinä vielä lopuksi tämä ominaisuus, jonka huomasin itsekin vasta puolen vuoden käytön jälkeen, mutta josta olen sittemmin tykännyt erittäin paljon. Nopeuta video jopa nelinkertaiseksi klikkaamalla videon vasemmassa alalaidassa olevaa kerroinkuvaa. On paljon hyödyllisempää katsoa 20 minuutissa neljä 20-minuuttista videota kuin vain yksi. Ja aina voit pysäyttää videon ja katsoa hitaammin, jos huomaat jotakin erityistä.

Hotjar videon katselu

Vasemmassa alareunassa oleva 4x-nappi muuttaa videon nopeutta. Neljä on nopein vaihtoehto ja 0,5 hitain.

 

Yhteenveto Hotjarin ensimmäisistä tempuista

Ajan myötä Hotjar tulee tutuksi tietenkin käyttämällä. Yllä olevat vinkit ovat sellaisia, joista valtaosaa olen itse huomannut säännöllisesti hyödyntäväni sekä omalla että asiakkaiden sivustoilla. Tietenkin sitten markkinointikampanjoissa tai suurissa verkkosivumuutoksissa kannattaa pureutua Hotjarinkin kanssa entistä syvemmälle. Mutta aloita siis blokkaamalla oma IP-osoitteesi, tutkimalla vierityskuvia ja nopeuttamalla videoita.

 

*** Jaksoit lukea tänne asti, kiitos! Ehkä joku muukin jaksaisi - jaa Facebookissa tai Twitterissä: ***