Tankkaava robotti herättää mielenkiinnon ja kysymyksiä

Talouselämästäpä osui silmään mielenkiintoinen uutinen. Neste kokeilee kylmäasemaa, jossa kuskin ei tarvitse nousta lainkaan autosta vaan tankkaamisen hoitaa robotti. Asemalla on myös henkilökunnaton kauppa, josta voi ostaa purtavaa tai vaikkapa lasinpesunestettä.

Sieltä se teknologia vaan pikkuhiljaa tulee ja voidaan alkaa päivittelemään, että ”Ei se ole mistään kotoisin, kun ei enää missään ole ihminen palvelemassa. Itsepalvelukassoja vaan kaupat täyteen ja kohta ihmiset varmaan menee naimisiinkin robottien kanssa!” Aivan kuin ”53,50” ja ”otatko kuitin” olisivat jotenkin erityisen hienoja ihmiskohtaamisia nykyisessä mallissa.

 

Mitä miehittämättömässä asemassa olisi mukavaa testata?

Harmillisesti tämä Nesteen kokeilu on Vantaalla, niin se ei osu matkan varrelle testattavaksi ihan hetkeen. Ankarasti himottaisi kyllä kokeilla ja tämmöiset asiat siinä kiinnostaa:

  • Miksi automalli tunnistetaan rfid-tunnisteella? Pitääkö se tunniste käydä erikseen sitten jostain hommaamassa? Voisiko auton tunnistaa rekisterikilvestä?
  • Miten pumppu määrittelee, milloin se lopettaa tankkaamisen? Neljä viimeisintä autoa, joita olen tankannut, ovat kaikki sellaisia, että tankkaus naksahtaa itsestään poikki, jollei liruta oikein hitaasti tai onnistu asettelemaan pistoolia juuri oikealla tavalla. Osaako robotti nämä hienomotoriset liruttelut?
  • Miten tankkausautomaatin kanssa vuorovaikutetaan, jos ei autosta nousta pois ollenkaan – mobiiliyhteys, ikkunasta kurkotteleminen/huutaminen?
  • Ahaa, nyt kun luin tarkemmin, niin polttoainesäiliön korkkikin pitää vaihtaa. Eli ehkä tuo tankkaamisen katkeamisongelma ratkeaa siinä samalla. Mutta mistä käyttäjä saa uuden korkin ja mitä se maksaa? Ja miten se toimii muissa tankkauspaikoissa? Ja onko eri automerkeillä erilaiset kierteet, että lopulta korkin hankkiminenkin on jo haaste?
  • Robottitankkaus on aluksi henkilökunnan testissä. Osaako oma henkilökunta suhtautua mahdollisiin käytettävyysongelmiin tarpeeksi kriittisesti?
  • Se on mukavaa, että auton tunnistuksen myötä, myös maksaminen helpottuu. Mutta miten kerron robotille, että nyt ei ole varaa tankata kuin 20 eurolla?
  • Asiakas voi asioida tankkauksen aikana miehittämättömässä kaupassa, mutta onko kaupassa asiointi todella niin nopeaa, että tankkauksessa olevan auton perään ei kasva jo jonoa?
  • Osaako robotti jatkaa tankkaamista, kun sijainnin selvittävä laserskanneri lopettaa robotin toiminnan, jos ihminen tulee työalueelle? Pääseekö ihminen livahtamaan tankkausalueelta kauppaan ilman, että laserskanneri häiriintyy?
  • Kuinka pian voidaan odottaa tällaista tankkausta Rukalle?
  • Etenkin talvella on tosi mukava, ettei tarvitse nousta pois autosta. Tähän kuva ylöspäin osoittavasta peukalosta.

Hyvin jännä!

 

*** Jaksoit lukea tänne asti, kiitos! Ehkä joku muukin jaksaisi - jaa Facebookissa tai Twitterissä: ***