Kesäisissä rakentamishimoseikkailuissani tuli vastaan Kodin Terra. Ajattelin tilailla muutamalla tonnilla kaikenlaista rakennusmateriaalia, joten arvelin, että sellaisella summalla kannattaa jo tehdä vähän vertailua ja laittaa eri paikkoihin tarjouspyyntöjä. Kodin Terralla löytyykin heti etusivulta linkki tarjouspyynnön tekemiseen – click. Siellä vain ilmeni muutama käytettävyysongelma, niin en sitten jaksanut täyttää lomaketta.
1. Toimimaton painike oudossa paikassa
Suosittelen tutustumaan C.R.A.P-suunnitteluperiaatteisiin. Ne ovat simppeli ja helposti muistettava sääntöjoukko, josta A-kirjaimen kohdalta löytyy Alignment – eli asettelu. Kodin Terran tarjouspyyntö-sivu on asettelultaan aika erikoinen, kun keskellä on suuri tyhjä tila. Lisäksi erillään kaikesta muusta on painike ”Oma Kodin Terra”. En tiedä, mitä siitä tapahtuu, mutta pakko kokeilla. Jahas – ei mitään.
Kun perehdyin painikkeeseen tarkemmin, sain selville, että se tarkoittaa, minkä Kodin Terran olen valinnut omaksi kaupakseni – Kokkolan. Jos vaihdan myymäläksi Hämeenlinnan, painikkeen teksti muuttuu muotoon ”Tee tästä oma Kodin Terra -myymäläsi”. En oikein ymmärrä, mitä eroa on myymälän vaihtamisella ja myymälän valitsemisella omaksi myymäläksi, mutta jotenkin ne vaikuttavat olevan eri asia. Yhtään ei helpota se, että vasemmassa laidassa kummittelee nyt sekä Hämeenlinna että Kokkola. Kokeilen painaa ”Tee tästä oma Kodin Terra -myymäläsi”, mutta mitään ei tapahdu.
2. Yrityspalvelu varjostaa kuluttajaa
Tarjouspyyntölomake sijaitsee Yrityksille-sivun alla. Tästä johtuen kuluttajaa saattaa ajatella tekevänsä jotakin väärin, kun hän on yrityspalvelussa. Varmasti Kodin Terralle yritysten tekemät tarjouspyynnöt ovat paljon tärkeämpiä kuin kuluttajien, mutta lomakkeella voi valita itsensä kuluttaja-asiakkaaksi, joten tällainen termien ristiriidasta aiheutuva käytettävyysongelma tulisi poistaa. Tarjouspyyntö voisi olla esimerkiksi ihan oma sivunsa ilman, että se on minkään yläkategorian alla.
3. Lisää tekstisisältöä tähän – ai mihin?
Tässä taitaa olla kyseessä vain lomakkeen tekijän pikku lipsahdus. Ilmeisesti lomakkeelle on jäänyt kummittelemaan jollekin muulle, kuin käyttäjälle, tarkoitettu ohje. Ainakaan mitään tekstisisällön kirjoituskenttää ei löydy lähimailtakaan.
4. Älä nyt ainakaan meiltä apua kysele
Seuraavaksi pistetään käyttäjä oikein töihin. Tarjouspyynnössä oletetaan, että käyttäjällä on selvät sävelet, mitä hän on ostamassa. Toki näin varmasti usein onkin, mutta lomake toimii kyllä aika luotaan työntävänä niille käyttäjille, jotka haluavat kysyä tarjousta suurpiirteisemmin. Käyttäjä voi kokea tekevänsä väärin, jos ei tottele tätä kehotusta: ”Määrittele tuotteet mahdollisimman tarkasti (tuotekoodi, malli, väri, koko, määrä, jne.)”.
Ongelma on myös myynnillinen. Jos käyttäjällä on jo tarkka tieto tuotteesta, jonka hän haluaa, hän todennäköisesti vain haarukoi halvinta hintaa netistä. Jos taas lomake kannustaa käyttäjää täyttämään tarjouspyynnön, vaikka ei ihan tarkkaan tiedä haluamaansa, päästään palvelemaan asiakasta ja sitouttamaan häntä juuri Kodin Terraan.
Paremmin tarpeensa tietävä käyttäjä voi hakea lomakkeelle tuotteita ostoskorista. Tämä toimii ihan mukavasti.
Lisäisin tuotekuvien yhteyteen vain pienet laatikot, jotka ilmentävät nykyistä paremmin, että onko tuote valittu vai ei.
5. Liitetiedostot on lähetettävä erikseen
Jos käyttäjä haluaa lähettää tarjouspyynnön yhteydessä liitetiedostoja, hänen on lähetettävä erillinen sähköposti. Tämä on taas yksi työläs mutka lisää. On myös suuri arvoitus, osaako Kodin Terran taustajärjestelmä yhdistää nettisivujen kautta tulleen tarjouspyynnön ja sähköpostilla tulleen liitteen toisiinsa. Ongelmallista on myös se, että linkki pyrkii avaamaan sähköpostin lähetysohjelman. Näin ollen homma tyssää, jos käyttäjällä ei ole Outlookia tai vastaavaa käytössään.
Uusi versio tarjouspyyntölomakkeelle
Aluksi – jotta käyttäjä pääsisi edes varsinaiseen tarjouspyynnön tekemiseen asti, tekisin muutaman muutoksen sivun alkupäähän. Sivuston yläosa on useilla sivuilla punaiseen viivaan asti sama, jolloin käyttäjän valitsema tieto jää aika epäolennaiseen kohtaan näkymässä.
Yläosan muuttumattoman sisällön takia kelaisin käyttäjän lähemmäksi tarjouspyynnön tekemisen alkua, jolloin eteneminen näyttäisi tältä:
1. Käyttäjä painaa tarjouspyynnön tekemisen painiketta.
2. Käyttäjä ohjautuu tarjouspyyntölomakkeen alkuun. Tämä kannattaa toteuttaa niin, että sivu aukeaa ensin yläreunastaan, mutta vierittyy sitten oikeaan kohtaan. Näin käyttäjä ymmärtää, että hän ei aloita sivun ylälaidasta, kuten yleensä linkkiä klikattuaan.
Yllä olevassa kuvassa näkyy tällaisia muutoksia:
a. Oma Kodin Terra -painike on poistettu kokonaan, koska se aiheuttaa epäjohdonmukaisuutta myymälän vaihtoon nähden. Tarjouspyyntölomakkeella kerrotaan, mikä myymälä on valittu ja tarjotaan mahdollisuus vaihtaa.
b. Lomakkeen sisältö on siirretty vasempaan reunaan, jotta kaikki tiedot olisivat yhdessä sarakkeessa ja etenemistapa selkeä.
c. Otsikko on muutettu kannustavammaksi ”Tee tarjouspyyntö”.
d. ”Lisää tekstisisältö tähän” -pätkä on poistettu.
e. Toimipaikkatiedon jälkeen on lisätty tyhjää tilaa selkeyttämään eroa seuraavaan kysymykseen.
f. Radiopainikkeen vaihtoehdon voi valita myös tekstiä klikkaamalla.
g. Käyttäjälle korostetaan, että ostoskorista valitseminen ja kirjoittamalla lisääminen ovat vaihtoehtoja – eivät pakollisia molemmat.
h. Korostetaan myös että ei ole synti, vaikka ei osaisi kaikkia tietoja täyttääkään.
i. Tarkennetaan vielä, että tämä tässä on paikka, johon voit kirjoittaa tuotteista.
j. Liitetiedostojen lähettäminen mahdollistetaan lomakkeella.
k. Pakollisten yhteystietojen määrää on vähennetty.
Minimalistinen suunnittelu on yksi käytettävyyden perusperiaatteista, joita olen tässä vaihtoehdossa yrittänyt noudattaa. Siitäkin huolimatta, että erilaisia suunnitteluperiaatteita on seurattu, asiaa kannattaa testata myös oikeilla käyttäjillä. Käytettävyystesti paljastaa nekin käytettävyysongelmat, jotka jäävät toteutukseen suunnitteluperiaatteiden noudattamisesta huolimatta.