fbpx

Mihin käytettävyystestissä tarvitaan palapeliä?

Miksi käytettävyystestejä tehdään? No siksi, että tiedetäisiin paremmin, mitä käyttäjä ajattelee. Miten sitten voit testin vetäjänä tietää, mitä käyttäjä ajattelee? Tietenkin nauttimalla nokkosista, voikukan juurista, kuusenkerkästä ja unikon siemenistä tehdyn ajatustenlukurohdon ennen testiä. Jos edellä mainittuja aineksia ei ole juuri nyt saatavilla, niin voit myös pyytää osallistujaa ajattelemaan ääneen. Ääneen ajattelua voi demota palapelin tekemisen…

Lue lisää »

Kyselyiden kolme kompastuskiveä

Kysely on monesti helppo ja näppärä tapa kerätä tietoa käyttäjistä. Kysely on monikäyttöinen myös muiden tutkimusmenetelmien lisukkeena. Kyselyn tekeminen voi olla nopeaa ja vaivaan nähden voi saada yllättävänkin paljon hyödyllistä tietoa. Kyselyä ei kuitenkaan kannata tehdä liian hätiköiden. Siksi olen kerännyt alle kolme helppoa asiaa, jotka välttämällä kyselyn tuloksista tulee paljon luotettavampia ja hyödyllisempiä.  …

Lue lisää »

Milloin on oikea aika osallistaa käyttäjä suunnitteluun?

Oletko miettinyt joskus tällaisia asioita, kun kehität sovellusta tai verkkosivustoa ja harkitset palautteen kysymistä työkavereilta tai käyttäjiltä: – en ole vielä itsekään tyytyväinen niin en vielä kysy palautetta muilta – työlistalla on jo niin paljon pieniä muutoshommia, että en halua kaiken lisäksi uutta listaa palautteenantajilta – työ on jo liian pitkällä, että kannattaisi/ehtisi/viitsisi tehdä muutoksia…

Lue lisää »