fbpx

Käytettävyystutkimus – lyhyt oppimäärä – osa 2/3: milloin

Nyt jatkuu käytettävyystutkimusta koskeva blogisarja. Ensimmäinen osa oli nimeltään ”Miksi”. Tämä toinen osa keskittyy kätettävyystutkimuksen osalta kysymykseen ”Milloin”, eli mikä on oikea käytettävyystutkimuksen ajoitus? Tarkoitan käytettävyystutkimuksella tässä yhteydessä tieteenalaa ja toimintatapaa, jossa tuotteiden käyttöliittymiä tutkitaan tavoitteena minimoida erilaisten käyttäjien kohtaamat käytettävyysongelmat.   Osa 2 – milloin? Milloin? Se on yksi yleisimmistä kysymyksistä, jonka kuulen asiakkailtani….

Lue lisää »

Käytettävyysongelmien klassikko kummittelee edelleen

Voiko yhden napin muutos nostaa myyntiä 300 miljoonalla? Kyllä voi. Tästä legendaarisesta tapauksesta voit lukea lisää artikkelissa The $300 Million Button. Artikkeli on kohta 10 vuotta vanha ja se on niin kiinnostavasti nimetty, että luulin kaikkien jo tuntevan tämän klassikon. Ilmeisesti käytettävyysongelmien klassikko päässyt kuitenkin livahtamaan aika monelta ohi – muun muassa lippu.fi -palvelun väeltä….

Lue lisää »

Käytettävyystutkimus – lyhyt oppimäärä – osa 1/3: miksi

Tervetuloa! Tulit lukemaan tiivistä oppimäärää käytettävyystutkimuksesta. Kyseessä ei ole mikään askartele etänä– tai katso videoita -kurssi, vaan sarja blogipostauksia rakkaasta aiheesta. Käytettävyystutkimus – lyhyt oppimäärä -kurssi jakautuu kolmeen osaan: miksi, milloin ja miten. Tarkoitan käytettävyystutkimuksella tässä yhteydessä tieteenalaa ja toimintatapaa, jossa tuotteiden käyttöliittymiä tutkitaan tavoitteena minimoida käyttäjien kohtaamat käytettävyysongelmat. Käytettävyystutkimuksen yläkategoriaksi voi ajatella käyttäjäkeskeisen suunnittelun,…

Lue lisää »