fbpx

Kolme vinkkiä käytettävyystestin testitehtävien suunnitteluun

Otetaanpa tänään ihan pikaiset. Käytettävyystestin suunnittelu on tärkeämpi vaihe kuin itse testitilanne. Jos olet suunnitellut testin rakenteen pieleen, myös testissä havaittavat ongelmat ovat vääriä. Jaan nyt kolme vinkkiä testitehtävien suunnitteluun. Testitehtävät ovat muutamalla lauseella ilmaistuja toimenpiteitä asioista, joita testiosallistuja pyydetään tekemään testissä olevalla tuotteella. Jos et vielä tiedä, mitä käytettävyystesti tarkoittaa, lue siitä täältä.  …

Lue lisää »

Klapikone silpoo käden – käytettävyys ja turvallisuus

Käytettävyys ja turvallisuus saattavat olla joskus ristiriidassa. Tämä ilmenee esimerkiksi tilanteissa, joissa vaaditaan käyttäjältä tunnistautumista. Verkkokauppaostosten maksamisen voisi tehdä helpommaksikin, mutta toisessa vaakakupissa on käyttäjän rahojen turvallisuus. Kuinka mielelläsi annat lompakkosi kasvottomalle kolmannelle taholle, että ”hoidappa sinä maksaminen”? Käyttöliittymään kannattaa siis tehdä muutama turvallisuuden tunnetta lisäävä mutka, vaikka käytettävyys kärsiikin. Yllä mainittu turvallisuuden ja käytettävyyden…

Lue lisää »

Handlaamo Oy on luotettava kumppani

Hommasin Handlaamolle tämmöisen plakaatin:   Periaatteessa tuon saaminen ei edellytä yritykseltä mitään ihmeellisyyksiä. Sen vaan, että hoitaa yhteiskunnalliset velvoitteensa asiallisesti: maksaa verot ja työntekijämaksut eli noudattaa tilaajavastuulakia. Mitäs Handlaamo sitten kyseisellä plakaatilla tekee? Osa Handlaamon asiakkaista on julkisia tahoja ja heidän tulee tilaajavastuulain mukaisesti varmistaa, että toimittajat ovat asiallisia. Kun olen mukana Luotettava kumppani -ohjelmassa,…

Lue lisää »