fbpx

Palaute on ihmisen ja koneen vuorovaikutusen tärkein elementti

Kuulostaako tutulta? Vanhempi: Täällä ois ruoka valmista! Lapsi: – Vanhempi: Syömään! Lapsi: – Vanhempi: Tuleppas nyt, niin ei tarvi kylmää ruokaa syödä! Lapsi: – Vanhempi: Hopihopi syömään nyt, ruoka on valmista! Lapsi: – Vanhempi: *Kävelee lastenhuoneeseen* Eikö sana kuulu? Nyt se perse ylös lattiasta ja syömään, kun muutkin on jo pöydässä! Kipikipikipi! Lapsi: Joojoo, kyllä…

Lue lisää »

Käytettävyystutkimus – lyhyt oppimäärä – osa 2/3: milloin

Nyt jatkuu käytettävyystutkimusta koskeva blogisarja. Ensimmäinen osa oli nimeltään ”Miksi”. Tämä toinen osa keskittyy kätettävyystutkimuksen osalta kysymykseen ”Milloin”, eli mikä on oikea käytettävyystutkimuksen ajoitus? Tarkoitan käytettävyystutkimuksella tässä yhteydessä tieteenalaa ja toimintatapaa, jossa tuotteiden käyttöliittymiä tutkitaan tavoitteena minimoida erilaisten käyttäjien kohtaamat käytettävyysongelmat. Osa 2 – milloin? Milloin? Se on yksi yleisimmistä kysymyksistä, jonka kuulen asiakkailtani. Ja…

Lue lisää »

Käytettävyysongelmien klassikko kummittelee edelleen

Voiko yhden napin muutos nostaa myyntiä 300 miljoonalla? Kyllä voi. Tästä legendaarisesta tapauksesta voit lukea lisää artikkelissa The $300 Million Button. Artikkeli on kohta 10 vuotta vanha ja se on niin kiinnostavasti nimetty, että luulin kaikkien jo tuntevan tämän klassikon. Ilmeisesti käytettävyysongelmien klassikko päässyt kuitenkin livahtamaan aika monelta ohi – muun muassa lippu.fi -palvelun väeltä….

Lue lisää »