Käytettävyystutkimus – lyhyt oppimäärä – osa 1/3: miksi

Tervetuloa! Tulit lukemaan tiivistä oppimäärää käytettävyystutkimuksesta. Kyseessä ei ole mikään askartele etänä– tai katso videoita -kurssi, vaan sarja blogipostauksia rakkaasta aiheesta. Käytettävyystutkimus – lyhyt oppimäärä -kurssi jakautuu kolmeen osaan: miksi, milloin ja miten.

Tarkoitan käytettävyystutkimuksella tässä yhteydessä tieteenalaa ja toimintatapaa, jossa tuotteiden käyttöliittymiä tutkitaan tavoitteena minimoida käyttäjien kohtaamat käytettävyysongelmat. Käytettävyystutkimuksen yläkategoriaksi voi ajatella käyttäjäkeskeisen suunnittelun, joka sisältää käytettävyyden tutkimisen lisäksi erilaisia käyttäjän osallistamisen menetelmiä tuotteen suunnitteluun sekä työkaluja markkinointikokonaisuuteen.

Käyttäjäkeskeinen suunnittelu ja käytettävyystutkimus

Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on kokonaisvaltainen tuotekehityksen prosessi, jonka sisällä toisiinsa nivoutuu useita alueita. Kuvassa ei ole läheskään kaikki.

 

Osa 1 – miksi?

Miksi käytettävyystutkimus on tärkeää? Miksi sitä pitää tehdä? Mitä voi tapahtua, jos sitä ei tee? Mikä on käytettävyystutkimuksen taloudellinen merkitys? Näihin kysymyksiin pyrin vastaamaan tässä ensimmäisessä osassa. Mennäänpä asiaan…

 

Miksi käytettävyystutkimus on tärkeää?

Sinä olet kohdannut käytettävyysongelmia. Minäkin olen. Aina se ihmetyttää, että miten ongelmat ovat päässeet julkaistuun tuotteeseen asti? Totuus on kuitenkin se, että kukaan ei tahallaan suunnittele hankalakäyttöisiä tuotteita. Joiltakin vain jää käytettävyystutkimus tekemättä.

Olemme aina liian hyviä asiantuntijoita omaan tuotteeseemme liittyen ja siksi on tärkeää toteuttaa tutkimusta, jolla voidaan saada käyttäjän näkemys mukaan tuotekehitykseen. Oletko siis joskus manannut jonkun tuotteen hankalaa käytettävyyttä? Älä lankea itse samaan ansaan luottamalla omaan arvioosi omasta tuotteestasi, koska juuri sillä metodilla äsken manaamasi tuote on tehty.

 

Miksi käytettävyystutkimusta pitää tehdä?

Käytettävyystutkimus on kuin vakuutus. Se ostetaan tuomaan turvaa. Tyytymätön käyttäjä on riski liiketoiminnalle. Hän levittää huonoa mainosta tuotteesta. Hän vaihtaa tuotteen mielellään kilpailijaan. Hänen työtehonsa kärsii. Ja kun pomo saa tietää, että syy on tietyssä tuotteessa, pomo ei mielellään maksa laskua. Tuotekehittäjän ei kannata ottaa riskiä ja kokeilla julkaista tuotetta, jonka käytettävyyttä ei ole tutkittu.

 

Mitä voi tapahtua, jos ei tee käytettävyystutkimusta?

Tämä on kompakysymys. Kaikille julkaistuille tuotteille tehdään käytettävyystutkimusta. Jollei sitä tehdä kehitysvaiheessa, niin viimeistään sen tekevät oikeat käyttäjät. Eikö olisikin mukavampaa löytää käytettävyysongelmat yhdessä muutaman testikäyttäjän kanssa kuin koko asiakaskunnan kanssa?

 

Mikä on käytettävyystutkimuksen taloudellinen merkitys?

Käytettävyystutkimuksen avulla löydetään käytettävyysongelmia, joita voidaan sitten poistaa tuotteesta. Tätä voidaan tarkastella kahdelta eri kantilta:

1. Käytettävyysongelmien aiheuttamat jatkuvat kustannukset
– käyttäjien kouluttamisen ja tukemisen tarve
– menetetty myynti esimerkiksi verkkosivustoilla
– mainetappiot

2. Käytettävyysongelmien poistamisesta saadut taloudelliset hyödyt
– myynti- ja markkinointityön helpottuminen
– käyttäjät selviävät nopeammin ja tehokkaammin työstään ➡ työtä saadaan tehtyä samassa ajassa enemmän kuin ennen
– tutkimisen löydöksistä on hyötyä myös muiden tuotteiden kehittämisessä

Nämä liittyvät siis nimenomaan käytettävyysongelmiin ja ongelmattomuuteen. Jos käyttäjäkeskeisestä tuotekehityksestä puhutaan laajemmin prosessina, hyödytkin lisääntyvät. Enää ei ainoastaan löydetä ja korjata käytettävyysongelmia, vaan saadaan apuja siihen, että kaikki tuotekehitystiimin jäsenet pystyvät toimimaan tehokkaammin ja taloudellisemmin.

 

Yhteenveto

Käytettävyystutkimus tähtää käytettävyysongelmien löytämiseen. Se ei tähtää liikeidean kirkastamiseen. Loistava tuoteidea jää todennäköisesti suutariksi, jos käyttöliittymä vilisee käytettävyysongelmia. Toisaalta täysin ongelmaton käyttöliittymäkään ei varmista tuotteen menestystä, jos kukaan ei tuotetta tosiasiassa halua tai tarvitse. Käytettävyystutkimuksella pääset käyttöliittymän ongelmiin käsiksi. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla teet koko tuotekehitysprosessista käyttäjälähtöisemmän.

Tämä ensimmäinen osa keskittyi saarnaamaan käytetävyystutkimuksen tärkeyttä. Seuraavassa osassa kerron, milloin käytettävyystutkimusta kannattaa tehdä. Seuraava osa julkaistaan kahden viikon sisällä.

 

*** Jaksoit lukea tänne asti, kiitos! Ehkä joku muukin jaksaisi - jaa Facebookissa tai Twitterissä: ***