fbpx

Jargon ja käytettävyys – miten ne liittyvät toisiinsa?

Jargon: mukava muotisana, josta kelpaa vitsailla. Mutta meneekö vitsi vähän hukkaan, kun itse jargon-sanakin on jargonia? Tieteen termipankin mukaan jargon on erilaisten ryhmien sisällä käytettyä erityiskieltä. Esimerkiksi ammattikuntien ammattikieltä tai sosiaalisten ryhmien ns. sisäpiirin kieltä. Mitäs tekemistä käyttäjäkeskeisellä suunnittelulla on jargonin kanssa – miksi minä tätä asiaa lähden pohtimaan? Syy on tietenkin se, että hyvä…

Lue lisää »

Suomalaisen verkkokaupan tila: vaatimaton

Suomalainen verkkomaksupalveluiden tarjoaja Paytrail julkaisi viime viikolla rapotin verkkokaupan tilasta Suomessa. Tämä otettiin mediassa mukavasti vastaan ja törmäsin aiheeseen muun muassa Talouselämän ja Ylen sisällöissä. Mitä raportista saa irti, kun lukee sen käytettävyyskiikarit päässä? Tässäpä muutama keräily, ole hyvä.   Verkkokaupan tila – verkosta ostetaan edelleen vähän Yle huomioi jutussaan, että verkkokaupan osuus kaikesta kaupasta…

Lue lisää »

Käytettävyyden hinta – kolme esimerkkiä

Mikä on hyvän käytettävyyden hinta? Kerron tässä postauksessa kolme esimerkkiä. Käytettävyyden parantamiseen on lukuisia eri menetelmiä. Yksi käytetyimmistä on käytettävyystesti. Käytettävyystestissä oikea käyttäjä tekee tuotteella tai palvelulla tehtäviä, jotka perustuvat tuotteen tärkeimpiin toimintatarkoituksiin. Samalla käyttäjä ajattelee ääneen. Testissä havaitaan sellaisia käyttöä hidastavia tai jopa estäviä asioita, joita suunnittelutiimi ei voisi ilman oikean käyttäjän osallistamista tulla…

Lue lisää »