fbpx

Tankkaava robotti herättää mielenkiinnon ja kysymyksiä

Talouselämästäpä osui silmään mielenkiintoinen uutinen. Neste kokeilee kylmäasemaa, jossa kuskin ei tarvitse nousta lainkaan autosta vaan tankkaamisen hoitaa robotti. Asemalla on myös henkilökunnaton kauppa, josta voi ostaa purtavaa tai vaikkapa lasinpesunestettä. Sieltä se teknologia vaan pikkuhiljaa tulee ja voidaan alkaa päivittelemään, että ”Ei se ole mistään kotoisin, kun ei enää missään ole ihminen palvelemassa. Itsepalvelukassoja…

Lue lisää »

Miksi käyttäjäkokemus on ratkaisevan tärkeää tuotteen menestyksessä?

Ajattele sähkövatkainta. Ajattele sitten sähkövatkaimen vaihtoehtoa, vispilää. Kumman puoleen käännyt, jos olet tekemässä kermavaahtoa? Todennäköisesti sähkövatkaimen. Vispilän käyttäjäkokemus on 5 minuuttia hitaampi ja 20 kertaa jännetuppitulehdusalttiimpi. Jos sinulta menee rikki sähkövatkain, niin ostatko samanlaisen tilalle? Et välttämättä. Mutta et varmasti osta tilalle ainakaan vispilää, koska tiedät jo, että on olemassa mukavampi vaihtoehto. Käyttäjäkokemuksessa on kyse…

Lue lisää »

Käytettävyystutkimus – lyhyt oppimäärä – osa 3/3: miten

Nyt jatkuu käytettävyystutkimusta koskeva blogisarja. Ensimmäinen osa oli nimeltään ”Miksi”. Toinen kantoi nimeä ”Milloin”. Kolmas ja viimeinen kastetaan Eino-Liisaksi – ei vaan siis nimi on ”Miten”. Miten-kysymykseen vastauksia antaa käyttäjäkeskeinen tuotekehitys menetelmineen. Tarkoitan käytettävyystutkimuksella tässä yhteydessä tieteenalaa ja toimintatapaa, jossa tuotteiden käyttöliittymiä tutkitaan tavoitteena minimoida erilaisten käyttäjien kohtaamat käytettävyysongelmat. Osa 3 – miten? Käyttäjäkeskeinen tuotekehitys…

Lue lisää »